ဒါေလးကေတာ့ ဦးဇင္းကုိ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သတ္ၿပီးေမးလာသမွ်ကုိတက္ႏုိင္သမွ်ေျဖဆုိေပး ရန္ ေတာင္းဆုိထားေသာဗုဒၶကမၻာဆုိဒ္မွာ ေမးထားေသာေမးခြန္းေလးကုိ ေျဖေပးလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေမးခြန္းေလးကေတာ့
အရွင္ဘုရား အမွ်ေ၀စာတမ္းထဲမွာပါတဲ့ သတၱ၀ါသ၊ ဘုံကုိး၀ႏွင့္၊ ၀ိညာဏ႒ိတိ၊ တည္ရွိခုႏွစ္ပါးဆုိတဲ့ စာပုိဒ္ေလးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းျပေပးပါရန္ ရုိေသစြာေလွ်ာက္ထားပါသည္ဘုရား။
ပထမဦးဆံုး ဒီတည္ရွိခုနစ္ပါးေရတြက္ပံုကုိ ထင္ရွားစြာသိျမင္ေအာင္ သံုးဆယ့္တစ္ဘံုကို အရင္ေရတြက္ျပေပးပါမယ္။ (၃၁)ဘံုကား
အပါယ္(၄)ဘံု၊ လူ႔ဘံု၊ နတ္ျပည္(၆)ထပ္၊ ပထမစ်ာန္(၃)ဘံု၊ ဒုတိယစ်ာန္(၃)ဘံု၊ တတိယစ်ာန္(၃)ဘံု၊ ပၪၥမစ်ာန္(၅)ဘံု၊ အသညသတ္ဘံု၊ အရူပ(၄)ဘံု၊ ေပါင္း(၃၁)ဘံုျဖစ္ေပသည္။
၁။ လူ႔ျပည္ႏွင့္နတ္ျပည္ ေျခာက္ထပ္သည္ ခႏၶာကုိယ္လည္း ထူးျခားစြာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မတူညီေအာင္ ထူးျခားၾက၏။ ပဋိသေႏၶသညာမွာလည္း အထူးထူးအျပားျပားရွိ၍ နာနတၱကာယ နာနတၱသညီျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၂။ ပထမစ်ာန္သံုးဘံုႏွင့္ အပါယ္ေလးဘံုသည္ ခႏၶာကိုယ္သ႑ာန္ကား အထူးထူးအေထြေထြျဖစ္ေသာ္လည္း ပဋိသေႏၶသညာမွာ ပထမစ်ာန္သံုးဘံု၌ ပထမစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္၊ အပါယ္ေလးဘံု၌ အကုသလ၀ိပါက္ သႏၲီရဏစိတ္ တစ္ခုစီသာျဖစ္၍ နာနတၱကာယ ဧကတၱသညီ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၃။ ဒုတိယစ်ာန္ သံုးဘံုသည္ သတၱ၀ါတို႔၏ ကိုယ္သ႑ာန္ အေရာင္အ၀ါတူေသာ္လည္း ဒုတိယစ်ာန္၀ိပါက္၊ တတိယစ်ာန္၀ိပါက္ဆုိၿပီး ပဋိသေႏၶသညာထူးျခား၍ ဧကတၱကာယ နာနတၱသညီ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၄။ တတိယစ်ာန္သံုးဘံု , ေ၀ဟပၨိဳလ္ဘံု, သုဒၶါ၀ါသငါးဘံုတို႔သည္ သတၱ၀ါတို႔ ကိုယ္သ႑ာန္လည္း တူသည္၊ ပဋိသေႏၶသညာမွာလည္း စတုကၠနည္းအားျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္တစ္ပါးသာျဖစ္၍ ဧကတၱကာယ ဧကတၱသညီျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၅။ အာကာသာနဥၥာယတန။
၆။ ၀ိညာဏဥၥာယတန။
၇။ အာကိဥၥညာယတန ဤအရူပသံုးဘံုသည္ ပဋိသေႏၶသညာတစ္ပါးစီသာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးစီအျဖစ္ သံုးပါးေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ေရတြက္လွ်င္ ၀ိညာဏ႒ိတိ ခုနစ္ပါး ျဖစ္သြားေလသည္။
ထုိေရတြက္ျခင္းမ်ားတြင္ ပဋိသေႏၶသညာာရွိသည္လည္းမဟုတ္၊ မရွိသည္လည္း မဟုတ္ေသာ ေန၀သညာနာသညာဘံုႏွင့္ လံုး၀သညာ (စိတ္) မရွိေသာ အသညသတ္ဘံုတုိ႔သည္ ဧကတၱသညီ၊ နာနတၱသညီ ႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ ေရတြက္၍မရေသာေၾကာင့္ မထည့္ဘဲ ထားရေလသည္။ ထုိဘံုႏွစ္ခုကုိ သတၱာ၀ါသ ဘံုကိုး၀ယူရာ၌သာ ေန၀သညာနာသညာဘံုကို တစ္ရပ္၊ အသညသတ္ဘံုကို တစ္ရပ္ ထည့္၍ေရတြက္လွ်င္ ဘံုကိုးပါးရသည္။ ဤသို႔ ေရတြက္ေသာအခါ သံုးဆယ့္တစ္ဘံု အလံုးစံုေသာသတၱ၀ါတုိ႔ကုိ တိက်မွန္ကန္စြာ ထပ္မံေရတြက္၍ သတၱာ၀ါသ ဘံုကိုး၀ႏွင့္ ၀ိညာဏ႒ိတိ တည္ရွိခုနစ္ပါးဟု အမွ်ေပးေ၀ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
တကယ္ေတာ့ ဘံုသံုးဆယ့္တစ္ဟု အမွ်ေ၀ထဲမွာပါေန၍ ၿပီးျပည့္စံုေနပါၿပီ။ သုိ႔ေသာ္ အလံုးစံုကုိ သူ႔ေနရာသူတိက်မွန္ကန္စြာ ေရတြက္၍အမွ်ေ၀ေသာအခါ အမွ်ယူသူ အမွ်ေပးသူတုိ႔မွာ ေက်နပ္မႈမ်ားပုိမုိရရွိသျဖင့္ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားလည္း ထပ္မံတုိးရေအာင္ ထုိကဲ့သုိ႔ ထည့္သြင္းေပးလုိက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အကယ္၍မ်ား မိမိတုိ႔က အမွ်ေ၀တဲ့အခါ ေမတၱာပုိ႔တဲ့အခါမ်ားမွာ ထုိသံုဆယ့္တစ္ဘံုကုိ ေရတြက္ျခင္းငွာမစြမ္းႏုိင္ပါက အားလံုးေသာသတၱ၀ါမ်ား က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းေမတၱာအမွ်ေ၀လုိက္လွ်င္လည္း အက်ိဳးရွိပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ လူသားမ်ားတြင္ မိမိနာမည္ထည့္၍ ေခၚဆုိတာနဲ႔ အားလံုးဆုိၿပီး ေရာခ်ေခၚဆုိတာျခင္း မတူသကဲ့သုိ႔ ဥပမာ-ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္းေျပာတဲ့အခါ အားလံုးကုိ ေက်းဇူးတင္ပါသည္ဟု ေျပာလုိက္လွ်င္ ထုိေက်းဇူးတင္ထုိက္သူေတြထဲမွာ မိမိပါသြားေသာ္လည္း မိမိနာမည္ကုိထည့္ေျပာလွ်င္ကား ပုိမုိ၍ ေက်နပ္သြားျခင္းေၾကာင့္ အမွ်ေ၀ေမတၱာပုိ႔တဲ့အခါ၌ အမည္နာမ ေနရာဌာနတုိ႔ကုိ ထည့္ႏုိင္လွ်င္ကား ပုိမုိေကာင္းပါသည္။
ဒီေလာက္ဆုိ အားလံုးရွင္းမည္ထင္ေသာေၾကာင့္ ဤမွ်နဲ႔ပဲ နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ။ က်မ္းကုိး (ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာနိဒါနသုတ္)
ေမးခြန္းေလးကေတာ့
အရွင္ဘုရား အမွ်ေ၀စာတမ္းထဲမွာပါတဲ့ သတၱ၀ါသ၊ ဘုံကုိး၀ႏွင့္၊ ၀ိညာဏ႒ိတိ၊ တည္ရွိခုႏွစ္ပါးဆုိတဲ့ စာပုိဒ္ေလးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းျပေပးပါရန္ ရုိေသစြာေလွ်ာက္ထားပါသည္ဘုရား။
ပထမဦးဆံုး ဒီတည္ရွိခုနစ္ပါးေရတြက္ပံုကုိ ထင္ရွားစြာသိျမင္ေအာင္ သံုးဆယ့္တစ္ဘံုကို အရင္ေရတြက္ျပေပးပါမယ္။ (၃၁)ဘံုကား
အပါယ္(၄)ဘံု၊ လူ႔ဘံု၊ နတ္ျပည္(၆)ထပ္၊ ပထမစ်ာန္(၃)ဘံု၊ ဒုတိယစ်ာန္(၃)ဘံု၊ တတိယစ်ာန္(၃)ဘံု၊ ပၪၥမစ်ာန္(၅)ဘံု၊ အသညသတ္ဘံု၊ အရူပ(၄)ဘံု၊ ေပါင္း(၃၁)ဘံုျဖစ္ေပသည္။
၀ိညာဏ႒ိတိ တည္ရွိခုႏွစ္ပါးဆုိသည္မွာ
၁။ လူ႔ျပည္ႏွင့္နတ္ျပည္ ေျခာက္ထပ္သည္ ခႏၶာကုိယ္လည္း ထူးျခားစြာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မတူညီေအာင္ ထူးျခားၾက၏။ ပဋိသေႏၶသညာမွာလည္း အထူးထူးအျပားျပားရွိ၍ နာနတၱကာယ နာနတၱသညီျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၂။ ပထမစ်ာန္သံုးဘံုႏွင့္ အပါယ္ေလးဘံုသည္ ခႏၶာကိုယ္သ႑ာန္ကား အထူးထူးအေထြေထြျဖစ္ေသာ္လည္း ပဋိသေႏၶသညာမွာ ပထမစ်ာန္သံုးဘံု၌ ပထမစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္၊ အပါယ္ေလးဘံု၌ အကုသလ၀ိပါက္ သႏၲီရဏစိတ္ တစ္ခုစီသာျဖစ္၍ နာနတၱကာယ ဧကတၱသညီ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၃။ ဒုတိယစ်ာန္ သံုးဘံုသည္ သတၱ၀ါတို႔၏ ကိုယ္သ႑ာန္ အေရာင္အ၀ါတူေသာ္လည္း ဒုတိယစ်ာန္၀ိပါက္၊ တတိယစ်ာန္၀ိပါက္ဆုိၿပီး ပဋိသေႏၶသညာထူးျခား၍ ဧကတၱကာယ နာနတၱသညီ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၄။ တတိယစ်ာန္သံုးဘံု , ေ၀ဟပၨိဳလ္ဘံု, သုဒၶါ၀ါသငါးဘံုတို႔သည္ သတၱ၀ါတို႔ ကိုယ္သ႑ာန္လည္း တူသည္၊ ပဋိသေႏၶသညာမွာလည္း စတုကၠနည္းအားျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္၀ိပါက္စိတ္တစ္ပါးသာျဖစ္၍ ဧကတၱကာယ ဧကတၱသညီျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးအျဖစ္ ေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။
၅။ အာကာသာနဥၥာယတန။
၆။ ၀ိညာဏဥၥာယတန။
၇။ အာကိဥၥညာယတန ဤအရူပသံုးဘံုသည္ ပဋိသေႏၶသညာတစ္ပါးစီသာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာတစ္ပါးစီအျဖစ္ သံုးပါးေရတြက္ျခင္းျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ေရတြက္လွ်င္ ၀ိညာဏ႒ိတိ ခုနစ္ပါး ျဖစ္သြားေလသည္။
ထုိေရတြက္ျခင္းမ်ားတြင္ ပဋိသေႏၶသညာာရွိသည္လည္းမဟုတ္၊ မရွိသည္လည္း မဟုတ္ေသာ ေန၀သညာနာသညာဘံုႏွင့္ လံုး၀သညာ (စိတ္) မရွိေသာ အသညသတ္ဘံုတုိ႔သည္ ဧကတၱသညီ၊ နာနတၱသညီ ႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ ေရတြက္၍မရေသာေၾကာင့္ မထည့္ဘဲ ထားရေလသည္။ ထုိဘံုႏွစ္ခုကုိ သတၱာ၀ါသ ဘံုကိုး၀ယူရာ၌သာ ေန၀သညာနာသညာဘံုကို တစ္ရပ္၊ အသညသတ္ဘံုကို တစ္ရပ္ ထည့္၍ေရတြက္လွ်င္ ဘံုကိုးပါးရသည္။ ဤသို႔ ေရတြက္ေသာအခါ သံုးဆယ့္တစ္ဘံု အလံုးစံုေသာသတၱ၀ါတုိ႔ကုိ တိက်မွန္ကန္စြာ ထပ္မံေရတြက္၍ သတၱာ၀ါသ ဘံုကိုး၀ႏွင့္ ၀ိညာဏ႒ိတိ တည္ရွိခုနစ္ပါးဟု အမွ်ေပးေ၀ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
တကယ္ေတာ့ ဘံုသံုးဆယ့္တစ္ဟု အမွ်ေ၀ထဲမွာပါေန၍ ၿပီးျပည့္စံုေနပါၿပီ။ သုိ႔ေသာ္ အလံုးစံုကုိ သူ႔ေနရာသူတိက်မွန္ကန္စြာ ေရတြက္၍အမွ်ေ၀ေသာအခါ အမွ်ယူသူ အမွ်ေပးသူတုိ႔မွာ ေက်နပ္မႈမ်ားပုိမုိရရွိသျဖင့္ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားလည္း ထပ္မံတုိးရေအာင္ ထုိကဲ့သုိ႔ ထည့္သြင္းေပးလုိက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အကယ္၍မ်ား မိမိတုိ႔က အမွ်ေ၀တဲ့အခါ ေမတၱာပုိ႔တဲ့အခါမ်ားမွာ ထုိသံုဆယ့္တစ္ဘံုကုိ ေရတြက္ျခင္းငွာမစြမ္းႏုိင္ပါက အားလံုးေသာသတၱ၀ါမ်ား က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းေမတၱာအမွ်ေ၀လုိက္လွ်င္လည္း အက်ိဳးရွိပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ လူသားမ်ားတြင္ မိမိနာမည္ထည့္၍ ေခၚဆုိတာနဲ႔ အားလံုးဆုိၿပီး ေရာခ်ေခၚဆုိတာျခင္း မတူသကဲ့သုိ႔ ဥပမာ-ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္းေျပာတဲ့အခါ အားလံုးကုိ ေက်းဇူးတင္ပါသည္ဟု ေျပာလုိက္လွ်င္ ထုိေက်းဇူးတင္ထုိက္သူေတြထဲမွာ မိမိပါသြားေသာ္လည္း မိမိနာမည္ကုိထည့္ေျပာလွ်င္ကား ပုိမုိ၍ ေက်နပ္သြားျခင္းေၾကာင့္ အမွ်ေ၀ေမတၱာပုိ႔တဲ့အခါ၌ အမည္နာမ ေနရာဌာနတုိ႔ကုိ ထည့္ႏုိင္လွ်င္ကား ပုိမုိေကာင္းပါသည္။
ဒီေလာက္ဆုိ အားလံုးရွင္းမည္ထင္ေသာေၾကာင့္ ဤမွ်နဲ႔ပဲ နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ။ က်မ္းကုိး (ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာနိဒါနသုတ္)
No comments:
Post a Comment